Ke 19.12.2012 klo
19:35 - Hotel Le Grande Bleu, Sint Martin (Ranskan puoli)
Noniin, aika lyödä blogi takas tulille kun vaihteeks oli
aika heittää reppu selkään ja lähtee pyörimään pitkin poikin. Lukuvuosi on
tosiaan ohi ja porukat tuli muutamaks päiväks Barbadokselle. Eilen vielä
otettiin vikat rommit Emmin ja Miian kanssa, eli lopetettiin homma siihen mistä
kaikki alkokin, meinaan kun mä meen takas Barbadokselle niin kaikki vaihtarit
on varmaan jo kotona siinä vaiheessa ja tammikuussa tulee sitten uus satsi kun
taas mä jään vielä toiseks lukukaudeks.
Tänään sitten tosiaan puolentunnin unilla otin taksin hakeen
porukat Dover Beach Resortista ja painettiin kentälle ja lennettiin vähän yli
tunnin lento Barbadokselta tänne St. Maartenille mistä vuokrattiin kentältä
auto. Saarihan on jännä. Oma maansa mun käsittääkseni, mutta toinen puoli on
Hollannin ja toinen Ranskan vanha siirtomaa. Lennettiin tosiaan hollannin
puolelle etelään ja ajettiin sieltä tänne pohjoseen/itään ranskan puolelle.
Vaikka saari onkin joku kymmeneosa Barbadoksesta, eli ihan järjettömän pieni,
niin sai ajomatkaan tuhlaantuun kuitenkin ihan järjettömän määrän aikaa
suhteessa, joku varmaan 1,5h.
Tää saari on tosiaan jännä. Kaikki puhuu onneks Englantia,
mutta esimerkiks täällä alueella valtakieli on ranska. Valuutta on myös hyvin
hämmentävä. Saarella pelataan Euroilla ja USAn dollareilla. Koska kilpailu on
kovaa niin ravintolat haalii asiakkaita antamalla käteisellä maksaessa kurssin
että euro=dollari. Eli kannattaa hommata usan dollareita ja maksaa niitä niin
tulee asiat paljon halvemmaks, hyvin hämmentävää.
Muuten tää saari eroaa täysin Barbadoksesta. Tonne kun
laskeutu iski lievä ahdistus, oli niin turistirysä. Vähän kun Espanjan
Aurinkorannikko jenkkilä-extralla: Oli neonvaloissa loistavia casinoita,
mäkkäriä, burgerkingiä yms, superkalliin näköstä ostaria, hummeria (autoa) ja
muita isoja jenkkiautoja. Vähän kun pääsi pois, eksyen muutaman kerran
(tienviittoihin ei juuri täällä oo panostettu) homma rauhottu vähän, mutta ei
paljoa. Tästä meidän biitsistä tulee mieleen ihan Playa Grande Argentiinasta
tammikuussa: ihan yhtä täyteen ammuttu lössiä. Jokapaikasta saa bissee tai
muita drinkkejä, vesijettien ja biitsituolien vuokraajat iskee kiinni saman
tien ja ranta on ihan täynnä erinäkösiä rafloja. Ihan mukavaa varmaa hetken,
mutta jos joutuisin oleen täällä pitempään ni ahdistuisin salee. Missään ei soi
tuttua ja turvallista reggaeton/dancehallia ja täällä on jotain superpieniä
mäkäräisen tapasia kusipäitä jotka puree kovaa ja kutisee! Mukava paikka siis
kaikesta huolimatta olla hetken, mutta tällä hetkellä oon kyllä erittäin
tyytyväinen että asun Barbadoksella enkä täällä näin ensivaikutelman
perusteella. Nyt vois tosin mennä nukkuun ja vetää kunnon unet että jaksaa
huomenna herätä taas ennen seiskaa ja käydä Anguillassa tourilla. Nää
pikkusaaret kun on niin lähellä toisiaan että naapurimaahan menee 20min
moottoriveneellä.
Eka näkymä St. Maartenista
Onks tää ny sitä aitoo Karibiaa?
...tosin sit kun katto toiseen suuntaan niin joku avolouhos + tehtaat oli piilotettu kivasti turisteilta
Waikiki Beach, Orient Bay, Sint Martin
Jossain taloissa lähti vähän käsistä toi jouluun valmistautuminen
Marigot
Pe 21.12.2012 klo 20.14
– Curacao Airport
Noniin, pikanen visiitti SXMään (eli St. Maarten/Sint
Martin) on ohi. Alunperinhän ei pitänyt edes mennä sinne kun halusin
Bonairelle, mutta sinne ei päässy lentään muuten kun sitä kautta niin kai se
oli sama ottaa muutama päivä täällä. Tää muutama päivä oli ihan avartavaa ja
valosaa, ja ihan riittävän pitkä aika mun mielestä, vaikka ei uskois.
Saari on siis aika paljon pienempi kun Barbados ja selvästi
vauraampi. Olin hyvin hämilläni siitä, sillä Barbadoksen piti olla selvästi
Karibian rikkaimpia valtioita, mutta tuo ei kyllä näy pienintäkään viitettä
Afrikkalaiseen alkuperään niinkun oletin, vaan se on ihan pelkästään valkosten
turistiparatiisi. Syykin siihen selvis: Puolet saaresta on Hollannin ja puolet
Ranskan alla, joten se ei oo itsenäinen valtio eikä siten näy missään
tilastoissa. Ranskan puoli eli Sint Martin on autonominen alue, joten siellä
käytetään Euroa ja autojenkin rekkarit on EU-kilpiä kun taas Hollannin puoli on
osa Hollannin merentakaista imperiumia tms. Ja jenkkien paratiisi: valuuttana
jyllää dollari. ”Rajan” ylitys ei vaadi mitään tullimuodollisuuksia, mutta
pieniä eroavaisuuksia kuten kieli, ruokakulttuuri ja tietenkin raha (Hollannin
puolella jenkkitaalat ja Eurot patonginpurijoiden puolella) löyty lopulta.
Ihan kun meillä ei olis ollu riittävän vähän aikaa saarella
muutenkin, niin päätettiin mennä delffiiniuinnille, mikä sattu olemaan
Anguillassa, eli viereisellä saarella. Lähtö aamulla seiskalta ja ajettiin
meidän majapaikasta Ranskan puolelta kentän lähelle mäkkäriin missä oli
briiffaus ja maksu. Passit kerättiin pois ja meidät chekattiin maasta ulos,
hypättiin veneeseen missä odoteltiin hetki kun luksuristeilijät lähti
satamasta. Kun muu saari muistuttaa (kuvien perusteella) Hawajia tai Espanjan
Aurinkorantoja pienellä Jenkkimausteella burgerikingeineen, mäkkäreineen ja
isoine katumaastureineen, niin satamasta tulee mieleen Monaco (sekin kuvien
perusteella). Toisen maailmansodan aikaan vissiin jenkit tajus että tällä
saarella on ihan uskomattoman hyvä luonnonsatama ja päätti pystyttää
tukikohdan, jollon ne rakensi tänne lentokentän ja sen kentän myötä sodan
jälkeen populaatio kiipes nopeesti 2000->70000, suurimmaks osaks turisteja.
Anyway tää luonnonsatama, tietenkin muokattuna nykysin oikeeks satamaks, on
hyvin pitkälti käytössä nykysin ja täynnä toinen toistaan hienompaa
luksusristeilijää. Enimmät varmaan näitä Caribbean Cruiseja varten, mutta osa
näytti kyllä olevan hyvin pitkälti yksityisiä.
Otettiin n. 20min veneily moottoriveneellä kanaalin yli ja
saavuttiin Anguilaan missä mentiin rajamuodollisuuksista läpi hyvin nopeesti ja
päästiin delffinarioon. Maksu ja autolla itse delfinaariolle missä kouluttajat
piti pienen briiffauksen. Oletettiin että oltais päästy uimaan delfiinien
kanssa, mutta suurimmaks osaks ajasta seisottiin vedessä altaan reunalla ja
delfiinit tuli makaan meidän käsille tai ”tanssiin” meidän kanssa tms. Ja
meidän piti hymyillä kameralle joka kuvas meitä. Omia kameroita ei saanu tuoda
alueelle ja virallinen kuvaaja myi kuvia aivan sikahintaan. Mut upgreidattiin
korkeempaan luokkaan että pääsisin tekeen kaikkee siistiä delffiinien kanssa,
ja pääsinkin, mutta muutama asia jäi ilmeisesti ajanpuutteen vuoks pois.
Kallista huvia, mutta ehkä se kerran oli sen arvosta. Vähän toi upgreidaus oli
kyseenalasta: pääsin esim. ”surffaan” delffiinien nokkien päällä ja ne veti
mua, mutta halvemmassakin luokassa pääsi delffiinien työnnettäväks ja
vedettäväks, tosin vähän eri tyylillä vaan. Ehkä teoriassa olis pitäny tehdä
kaikki samatkin mitä halvemmassa luokassa, mutta tosiaan jengiä oli paljon ja
joku vielä päätti vetää kitesurffia ihan vieressä ja delffiinit näytti olevan
siitä paljon kiinnostuneempia kun kuinka kiinnostuneita ne näytti olevan
tekemään ”töitä” eli temppuilemaan.
Kun oltiin tingattu CDllinen kuvia (jotka ei edes toimi mun
Macilla, ehkä löydän jostain PCn ja saan ne muistitikun kautta koneelle…) niin meidät vietiin saaren toiselle
puolelle Soahl Bay –biitsille tai johonkin. Ajomatka oli ihan jännittävä: tää
saari oli selvästi köyhempi ja Afrikkalaista perintöä näky enemmän, ja kuten
brittien imperiumissa on tapana, niin on vasemman puoleinen liikenne. Autoja
vaan ilmeisesti tulee tosta veroparatiisista naapurista niin paljon (SXMllä
oikeen puoleinen liikenne) että melkein kaikki autot tuntu olevan ”väärän”
puolen ratilla ainakin liikenteeseen nähden. Hetki sitten biitsillä chillausta,
snorklausta vähän raffissa kelissä, lounas ja pari drinkkiä myöhemmin meidät
haettiin takasin, ajettiin takas lautalle, checkattiin Anguillasta ulos ja
painettiin paatilla takas St. Maartenille missä meidän passit otettiin ja
vietiin poliisiasemalle mistä saatiin hakee ne sitten leimattuina heti perään.
St. Maartenilla on ehkä yks hämmentävimmistä lentokentistä.
Kiitorata alkaa ihan biitsin vierestä ja pari biitsibaaria on kentän päässä.
Niistä voi teoriassa sitten katsella kun isot jetit tulee ihan yläpuolelta yli
laskeutuessa tai kun jengi lentelee ympäriinsä kun koneet kiihdyttää. Meidän
Anguillan reissu oli vaan vähän myöhässä, joten tuli vähän liika aikasin pimee,
ettei oikein hyvin keretty näkeen tätä spektaakkelia. Vaikkei isoimpia koneita
tullukkaan, niin nähtiin kuitenkin upee auringonlasku ja muutama pikkukone.
Päätettiin lähtee illalliselle ja taas tuli Monaco mieleen kun mätettiin apetta
naamaan ihan veden äärellä katsellen isoja paatteja ihan vieressä.
Tänään aamulla sitten kirjauduttiin hotellista ulos, mutta
saatiin jättää kamat toiseen huoneeseen kun täällä ei kuulemma uskalla jättää
mitään autoon. Ajettiin johonkin Ranskan puolen mestaan nimeltä Cul de Sac jos
oikein muistan ja paattia odotellessa otettiin sinä pieni aamupala ennen kun
otettiin 5min laivareissu Ilet Pinee’lle tai jollekkin vastaavalle ihan
viereen. Kiva pikkusaari jossa näytti alkuun olevan vaan yks biitsibaari ja
ranta, mutta olihan siellä lopulta muutakin. Käveltiin saari ympäri n. Puolessa
tunnissa, ja uskomattoman paljon noinkin pienen saaren eri puolet vaihteli. Tää
saari oli kokonaan luonnonsuojelualuetta, eli siellä oli vähän erilaista
näkymää ja nähtiin jopa muutama Monitor Lizard tms. Rapujen ja kasvillisuuden
lisäks. Tourin jälkee vuokrattin faijan kans snorklauskamat ja ähettiin painaan.
Ensin ei ollu paljon mitään – kuulemma puolet koralleista kuoli 2005 koko
Karibialta kun oli liian lämmin vuosi (Barbadokselta reilusti yli 80%
ilmeisesti saman vuonna. Just kun rupes näkymään enemmän hienoja nähtävyyksiä
niin kävin jotenkin liian syvällä liian nopeesti, ja vaikka paine tasautu
korvista niin maski imas jotenkin kiinni naamaan. Ilmeisesti maski paino
jotenkin otsalohkoo ja paine ei tasaantunu (syy-seuraussuhteen suunta on tosin
aika vaikee sanoo), anyway sattu pirusti ja en meinannu saada maskia edes pois
päästä kun tulin pintaan kun se oli vetäny niin kii otsaan. Meidän piti
kuitenkin lähtee takasinpäin, mutta loppuaikana pystyny meneen oikeestaan
ollenkaan pinnan alle, täytyy toivoo että huomenna otsa olis paremmassa
kunnossa. Tossa meinaan äskösellä lennolla sattu aika vietävästi kun tultiin
alas, ei paine tasaannu viekään normaalisti selvästi otsalohkossa.
Ajettiin sitten hakeen kamat, otettiin suihku ja ajettiin
kentälle. Tai siis sen viereen. Mentiin takas biitsibaariin, parkittiin auto ja
istuttiin tsiigailemassa lentokoneita. Oli jotenkin hämmentävää syödä ihan
pirun hyvää ruokaa Maho Beachilla Sunset Bar & Grillissä tai jossain
vastaavassa ja kattoo kun toinen toistaan isommat koneet laskeutuu ja lähtee.
Oli myös jännä huomata kuinka kiireinen kenttä oli: siihen tuli ihan kokoaika
koneita alas, enimmäkseen potkurikoneita ja pieniä yksityisjettejä – joita oli
paljon – mutta myös ihan isoja koneita millä lennettiin mannerten väliä! Oli
myös uskomaton huomata kuinka paljon koneita tuli ja kuinka paljon niitä lähti.
Mihin tää kaikki popula oikein mahtuu?
Ruuan jälkeen ajettiin kentälle, faija kävi palauttamassa
auton ja mutsin kans chekattiin inee koneeseen. Eka lento oli aika reippaasti
myöhässä kun lennettiin St. Maartenilta tähän Curacaolle, mutta niin on tokakin
lento yli tunnin myöhässä selvästi. Nyt pitäs sitten lentää muutamaks päiväks
Bonaireen Hollannin Neitsytsaarille. En tiedä siitä mitään muta kun että se
näyttää pirun pieneltä ja on luultavasti koko tän tourneen halvin saari ja siellä
pitäs olla maailman parasta sukellusta, olettaen nyt, että mun otsalohko on
parantunu ja paineet tasaantuu taas normisti.
Tollasia pikku paatteja tuli ruuhka-aikaan lähemmäs kymmenen tosta kanaalista. Hyvä kun ne edes mahtu siitä! Espanjassahan nähtiin joskus samantyyppinen potski jonki nimi oli "Super Toy", tää oli nimetty samaan tyyliin osuvasti nimellä "One More Toy".
Matkalla Anguillaan - edustuspaita päällä tottakai
Tsekatkaapa ihan huviksenne Ranskan ja Hollannin (jonka välillä tää saari on jaettu) liput ja verratkaa tohon vasenmanpuoleiseen. Onks toi nyt sitten niiden kompromissi tai jotain?
Welcome to Anguilla!
Siinä oli se paikallinen "delfinaario", vähän lämpösemmässä ilmassa ja mukavamman näkönen kun Särkänniemen vastaava.
Suurimman osan ajasta tuolla vaan seisoskeltiin tollain ja sit välillä pääsi veteen niiden kanssa kuten alla
Tossa kaks delfiiniä työntää mua jaloista. Lopulta tosta pääsi nouseen niin, että vyötärökin tuli vedestä ylös kyllä. Niissä kuvissa ei vaan näy delfiineitä yhtään.
Mähän oon tunnetusti superhyvä makaan paikallaan biitsituolissa, joten välillä sitten reenattiin käsillä seisontaa...
...ja välillä otettiin muutama trooppinen drinkki.
Satamasta taas
Do not stand - danger - jet blast. Tosta kohtaa koneet kiihdytti, ja isot suihkarit kyllä oikeesti heitteli jengiä aika huolella, onhan legendan mukaan ne kaatanu autonkin.
Kun toiseen suuntaan oli törkeen vilkas kiitorata, niin toiseen suuntaan olikin sitten aika upee auringonlasku taas vaihteeks.
Illalliselta
Saaren eteläosa on Hollannin autonominen alue, mutta koska pohjoisosa on Ranskan osa, niin siellä on kaikki Ransakalaista - raha on euroja (en älynnyt katsoa että minkämaan kolikoita, varmaan Ranskan) ja autojenkin rekkarit on EU-kilpiä! Vasemmalla meidän pikku vuokra-auto.
Ilet Pinet. Saaren käveli puolessa tunnissa ympäri, mutta kuitnekin näkymä muuttu hyvinkin radikaalisti saaren eri osissa!
Jotkut otti lounaan veteen
Me taas otettiin Lounas Maho Beachillä kattellen lentokoneita taas kerran.
Yritin liftata koneeseen. En onnistunu. Kuitenkin näky oli aika vaikuttava kun Pirkkalan kokoselle kentälle laskeutu kokoaika isoo ja pientä konetta peräjälkeen ja mitään ei tuntunu lähtevän oikein.
Joskus harvoin niitä koneita lähtikin - ja niiden synnyttämät tuulet oli kyllä ihan käsistä voimakkaita. Toi kyltti ei ollu yhtään turhaa, meinaa näin ainakin kahden ihmisen kaatuvan melko kivuliaasti vaikka olikin hiekkarannalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti